Colibri a la Cluj

De miragecj la data November 7, 2009   in Rubrica CRONICUŢA CU PERIPEŢII

În faţa unor artişti nu poţi decât să-ti scoţi pălăria, unii artişti au ştiinţa să salveze o organizare defectuoasă, cum dealtfel ne-am prost obişnuit pe la noi prin ţară, unii artişti pur şi simplu ştiu şi-şi cunosc meseria. Cam asta s-a întâmplat miercuri seara, când pe un frig pe care nu-l doresc nimănui să-l îndure, am asistat la un concert de folk şi nu numai. Motivul a fost inaugurarea unei jumătăţi proaspăt renovate din Piaţa Unirii, cealaltă jumătate şi simbolul pieţei, statuia lui Matei Corvin, se află într-o continuă şi perpetuă reabilitare.

Dar să trecem la faptele muzicale, că doar în fond, pentru asta am îndurat cele 2-3 grade de afară. Seara a început cu două grupuri din sfera mai clasică a muzicii, dar având parte de o sonorizare total neadecvată, au sunat ca o lălăială prost executată. Şi-am sărit din lac în puţ, adică de la clasic la folk, trecerea a fost uşor cam bruscă, dar atât de binevenită.

img_2352 Au urcat pe scenă Magda Puskas & Vali Moldovan, doi artişti pe care i-am reîntâlnit de-atâtea şi-atâtea ori în diverse contexte şi formule în locul unde joi de joi mulţi dintre noi am pierdut ore, dar am câştigat oameni şi clipe, clubul „Autograf”. Şi oricâte zvonuri aţi auzit pe aici sau prin alte părţi, chiar dacă ei nu se află, să zicem, chiar pe targetul meu muzical, mi-e drag să-i aud live ori de câte ori pot. Piese ca Taina sau Baladă fulgerată de vânt, n-am să le refuz niciodată.

Ce-a urmat ? A urmat cea mai cea pasăre de la noi, adică Pasărea Colibri. Cei patru geniali, pe numele lor de scenă şi nu numai, Mircea Vintilă, Marius Baţu, Mircea Baniciu şi Vladi Cnejevici, reuniţi în această formulă pentru evenimente speciale, formulă de care sincer îmi era atât de dor şi care prinde extraordinar la public. Din păcate, această reunire nu e permanentă, e doar un proiect (de prevenire a crizei) care merge în paralel cu cariera solo a fiecăruia.

img_2531 Cum a început concertul ? Cu primul vers evident, cu primul vers din piesa Pe Corso, piesă urmată de binecunoscutele Eşarfă în darStrada Popa Nan ,Miruna, 2000 de ani, Nu-i nimic, asta e, Peste răbdări, Andrii Popa, Dealul cu dor, Cântec şoptit, s.a.m.d. O oră şi ceva în care nu puteai decât să te bucuri de bucuria lor şi a ta, asta chiar dacă başii lui Vladi din când în când depăşeau capacitatea de redare a instalaţiei de sunet.

N-aş vrea să intru în polemici dacă Vintilă a fost mai bun decât Baniciu sau invers, amândoi interpretativ sunt aproape perfecţi fiecare în felul său, dar dacă ar fi să nominalizez pe cineva din trupă, acesta ar fi Marius Baţu, e genul de artist care nu-şi doreşte să iasă în faţă, deşi eu mi-aş dori-o. Şi dacă Nicu Alifantis simte poezia până în degetului mic al piciorului, cam aşa simte Baţu muzica, un simţ al muzicii care te lasă mască la propriu, dublat de o tehnică vocală şi intrumentală dintre cele mai bune. Mi-aş dori mai multe de el, poate un album solo, poate mai multe concerte de unul singur, dar ca să-l citez pe colegul lui de scenă, Mircea Vintilă, am puţină înţelegere pentru el, că doar suntem oameni.

Cam asta a fost, foarte pe scurt, ceea ce s-a întâmplat miercuri seara în Piaţa Unirii din Cluj-Napoca, am mai zis şi o sa mă repet ori de câte ori voi avea ocazia, unele lucruri nu se pot povesti, aşa că decât să regretaţi că n-aţi fost, faceţi bine şi mergeţi la concerte, live-ul e total altceva decât un CD într-un CD-player şi bucuraţi-vă din plin de puţinii artişti adevăraţi pe care-i avem.

8 comentarii
Trimite un comentariu »

  1. Salut! Vezi ca au inceput cu piesa “Pe corso”. “Strada Popa Nan” a fost putin mai tarziu.

  2. da, ai dreptate. merci fain de corectura !

  3. Pacat ca nu ai interpretat si piesa “vinovatii fara vina” sau “frunza”. Oricum, a fost un show bun.

  4. Mirage, fiindca esti din urbe, cred ca nu ai refuzat nici DOR DE CLUJ cantat de Magda.
    Stii ca pentru prima data in formula ce va deveni Pasarea Colibri, impreuna cu Florian Pittis, au concertat la Baia-Mare unde Magda Puskas si Grupul ORIZONT 77 i-a invitat si i-au rugat sa cante in aceea formula. Putin mai tarziu, la Pitesti cred,pentru ca le-au placut cum sunau si se completau, au hotarat sa cante impreuna sub denumirea de Pasarea Colibri.
    Eu cred ca Nicu Alifantis a simtit poezia altora ducand tratative cu acestia. Multi pot da exemple.
    Si inca ceva, apropo de muzica ,,cenaclisto-flacarista,, cum o denumiti pe a unora sau pe unii artisti, toti cei de mai sus, inclusiv Nicu Alifantis, s-au format si au cantat in Cenaclul Flacara. Mai mult, chiar formatia IRIS – pe care o indragiti – cu Cristi Minculescu a cantat mult in Cenaclul Flacara cand nimeni nu-i mai invita sa concerteze singuri.

  5. poate ca muzica clasica a fost un pic prea exagerat (nici vantul n-a fost de acord), dar clar frigul de afara a fost inlocuit de caldura din piesele cantate, inclusiv piesa in limba maghiara, desi n-am inteles mare lucru din ea. iar de piesele celor de la colibri nu cred ca se poate cineva satura vreodata.

  6. cozleanu, o sa-ti raspund punctual pentru ca momentan coerenta nu-i pct. meu forte :
    1. din cate stiu eu, dor de cluj, a fost cantata initial la cenaclu de hrusk. da poate ma insel, ce stiu eu.
    2. eu stiam alta poveste despre cum s-a format Colibri, da uite daca n-am sa uit la Alba, am sa-l intreb pe Baniciu.
    3. Nicu Alifantis, stiu ca nu-ti place sa recunosti, da e bun, poate cel mai bun. Nu ma intereseaza absolut deloc povestile din culise, cum si de ce si-a ales anumite poezii, eu ca si ascultator pot sa zic ca tot ce-a incercat i-a cam iesit, fie ca poetu s-a numit : Stanescu sau Paunescu sau Bacovia sau …
    4. Da stiu ca Irisu a rezistat regimului datorita cenaclului. Eu n-am nimic “personal” cu tot cenaclu, s-au intamplat multe lucururi bune acolo dar si multe compromisuri din pct. de vedere a muzicii, eu cu acele compromisuri am o mare problema.

  7. Mirage, nu am spus ca Dor de Cluj este al Magdei ci ca l-a cantat in piata si este singura care-l mai canta. Este intradevar cantecul lui Hrusca.
    Nicu Alifantis nu este cel mai bun iar mie cateva piese de inceput imi plac foarte mult.Ce face si ce se crede acum nu-mi chiar displace decat in oarecare masura.
    Ai putea sa dai cateva exemple de compromisuri. Apropo de compromisuri: Stii ca Nicu Alifantis a compus pe versurile lui A.Paunescu ,,Traiasca Romania,, in care canta ,,…ca noi suntem partidul si tara omeniei,, sau ,, suntem patriotii revolutionarii,, ori a inlocuit cu ,,Traiasca Ceausescu, traiasca Romania,,. Deci, te rog sa ai ,, o mare problema,, cu aceasta.
    Eu spun ca fiecare are piese frumoase dar au si cateva nereusite.

  8. da stiu ca au cantat si Dor de Cluj si Donath, anume am ales cele 2 piese reprezentative pt. ei.
    cat despre Nicu Alifantis din punctul meu de vedere, e cel mai bun sau printre cei mai buni. Stiu piesa de care zici, si de n-ar fi vers. pe care le-ai mentionat, piesa ar fi chiar buna. Si daca e sa am o problema cu piesa asta, am cu Paunescu nu cu Alifantis. E si-n jurul acestei piese binenteles o poveste in spate, dar nu cred ca aici si acum e potrivit s-o zic. cat despre ultima afirmatia, perfect de accord nu poti fi genial de fiecare data, dar unii nu-s niciodata.

Comentariul tau :