La o poveste cu Maria Gheorghiu (1)

De miragecj la data July 6, 2010   in Rubrica INTERVIU

img_8461 Cu ocazia revenirii Mariei Gheorghiu în Cluj-Napoca, ne-am gândit că n-ar fi rău deloc să stăm un pic de vorbă despre ceea ce ne doare pe noi cu toţii, muzica folk. Deşi nu ne-am propus să ne pierdem în poveşti când cel intervievat este deschis şi sincer (mulţumim mult de tot pentru acest lucru), interviul se transformă într-o discuţie şi pentru că nu vrem să vă chinuim prea mult, l-am tăiat în două părţi aproximativ egale.

La sfârşitul primei părţi a interviului veţi găsi o galerie foto de la concertul susţinut la Cluj-Napoca de Maria Gheorghiu, de data aceasta în clubul Maestro English Pub, cu un sunet mult mai bun decât data trecută, cu un public numeros, dar uşor cam gălăgios. Nu mai lungesc vorba, vă las să citiţi.

Miragecj: În primul rând, vă mulţumim foarte mult pentru timpul acordat!

Maria Gheorghiu: Eu vă mulţumesc că aţi venit, pentru că dacă voi nu veneaţi, eu cântam la pereţi, clar! Alta e satisfacţia când vezi că lumea vine şi că nu e în zadar ce faci.

Miragecj: Clubul e încă la început şi probabil lumea nu e obişnuită cu ideea de a asculta şi de a nu vorbi.

Maria Gheorghiu: Da, da. Altfel, a fost chiar foarte bine. Deci eu m-am simţit foarte bine. Ăsta a fost şi motivul pentru care am renunţat la un moment dat la anumite cântece, hai să-i zicem “mai cu cârlig” şi am mers şi pe testări, pe piese pe care nu le cânt întotdeauna.

Miragecj: Am auzit noi că s-ar zvoni că în curând veţi lansa un nou album.

Maria Gheorghiu: Da, e gata albumul, l-am scos din studio, am reuşit în sfârşit să fac rost de bani să-l scot din studio.

Miragecj: Şi ne puteţi spune mai multe despre el? Cum se numeşte?

Maria Gheorghiu: Da, în primul rând că este un album conceptual. Se numeşte “Curcubeu”, am pornit de la cântecul Curcubeu şi mi-am construit pe el toată povestea. Este chiar o poveste. L-am invitat şi pe Eusebiu Ştefănescu pe album, recită câteva poeme care se înlănţuiesc frumos, pentru că ideea de curcubeu este una foarte amplă, are foarte multe semnificaţii şi am încercat să pătrund în unele dintre ele. Aşa am putut să pun pe album şi Aripi de drum şi Adună-mi, mamă, umbra cu lopata, pentru că ele sunt cele care fac legătura, curcubeul se spune că este cel care face legătura între lumea celor vii şi lumea celor morţi, că el ar fi podul pe care sufletele celor dispăruţi ajung la Dumnezeu, este scara pe care o urcă spre Dumnezeu. Curcubeul este cel care face legătura între cer şi pământ, de-aia apare în curcubeu şi clepsidra.

Miragecj: Cine a realizat coperta?

Maria Gheorghiu: Bobby Popescu, el mi-a făcut coperta.

Miragecj: Câte melodii cuprinde albumul?

Maria Gheorghiu: Iniţial am mers pe ideea de 7, pentru că sunt 7 culori ale curcubeului, 7 este cifra magică, sunt cei 7 arhangheli, fiecărei culori îi corespunde un anumit arhanghel şi o anumită stare de emoţie. Poemele sunt de asemenea legate toate.

Miragecj: Şi versurile de cine sunt scrise? Diverşi poeţi?

Maria Gheorghiu: Unele sunt poeziile mele. Pe lângă asta, mai este Octavian Paler, recitat şi cântat, e Miron Manega şi recitat şi cântat, un Dinu Olăraşu. Şi un prieten care-a scris numai pentru mine, un poet mai puţin cunoscut, se numeşte Andrei Radu, cel care m-a ajutat la Halta nebunilor fericiţi. Restul sunt textele mele.

Miragecj: Este o producţie independentă? Pentru că am văzut că, mai nou, se poartă în folk producţiile independente.

Maria Gheorghiu: Nu, cu Intercontul o să scot. Şi eu, la urma urmei, aşa am vrut să merg, dar până la urmă m-a preluat Intercontul. Este casa mea de discuri, cea la care am scos mereu şi chiar dacă este o perioadă de austeritate maximă, în care majoritatea caselor de discuri se cam închid, m-am bucurat că Intercontul vrea să scoată albumul ăsta.

Miragecj: Şi cumva legat de prima întrebare, ştiu că precedentul album, “Timp netrăit” a fost lansat acum 6 ani, din punctul meu de vedere o pauză discografică puţin cam mare.

Maria Gheorghiu: Cam mare, e adevărat, pentru că,  nu mi-e ruşine să recunosc, toată povestea asta cu album nou se leagă de bani, pentru că producţia unui material discografic înseamnă mulţi bani, chiar foarte mulţi. Şi dacă nu i-am avut puşi deoparte… Material există, deci am şi acum material. Pe discul ăsta nu sunt toate piesele noi pe care aş fi vrut să le pun pe un disc.

Miragecj: Deci doar problema financiară v-a oprit să…

Maria Gheorghiu: Da, pentru că piese noi sunt multe, am în continuare piese pentru aproape 3 albume.

Miragecj: Observ problema asta în folk cam des.

Maria Gheorghiu: Asta este, pentru că noi nu cântăm neapărat pentru bani şi nu facem din asta un business, cum fac alţii.

Miragecj: Acum să ajungem puţin la folk. Noi suntem o revistă dedicată fenomenului şi ne interesează evoluţia lui.

Maria Gheorghiu: Dar ştiţi că şi pentru mine reprezintă un instrument? Voi habar n-aveţi că eu mă folosesc de voi pentru emisiunile mele şi de la radio şi de la televiziune, că de la voi aflu.

Miragecj: blushing Într-un recent interviu, Horia Stoicanu afirma că folkul este pe catafalc, cumva picat în derizoriu. Folkul a ajuns o glumă proastă, cam aşa am înţeles eu. Cum comentaţi acest lucru?

Maria Gheorghiu: Cum să spun, Horia Stoicanu are şi nu are dreptate.

Miragecj: Are din ce punct şi n-are din ce punct de vedere?

Maria Gheorghiu: Are, pentru că, într-adevăr, există şi folk, aşa cum spunea el, căzut în derizoriu. Dar mai există şi folk care mai are ceva de spus. Întotdeauna a existat şi, şi. Să ne-aducem aminte că şi la început a existat o sită care a cernut folkul bun de folkul mai puţin bun sau de cel prost, pentru că şi în perioada Cenaclului Flacăra a existat folk prost şi chiar mult înainte. Dacă stăm să-i adunăm pe toţi cei care au încercat să intre în genul ăsta, sunt sute, sute de folkişti în ţară. N-au rezistat tocmai din cauza asta, pentru că n-au avut nimic de spus sau au avut lucrurile exact aşa cum spunea Horia Stoicanu, duceau folkul în derizoriu. Acum am să-mi fac şi eu mea culpa, pentru că asta este, a existat o anumită perioadă în viaţa mea artistică în care şi eu am făcut compromisuri. Din nevoia de a ieşi puţin în faţă, pentru a-ţi face cunoscută adevărata muzică, trebuia ca lumea să te cunoască şi după ce te cunoştea, puteai să vii să-i aduci şi ceea ce aveai tu mai de valoare, clar, dar trebuia să ştie că exişti, în primul rând. Şi ca să ştie că exişti, trebuia să apari pe sticlă şi trebuia să apari la radio. Ori acolo mereu ni s-a pus în vedere “cântaţi chestii ceva mai la îndemâna tuturor”. Eu am fost chiar acuzată după primul album, “Lacrimi în flăcări”, că ceea ce fac eu se duce într-o zonă prea elitistă şi că publicul meu este unul restrâns şi că dacă vreau ceva mai mult, va trebui să mă adaptez şi cu texte mai uşoare şi cu orchestraţii ceva mai uşoare. Norocul meu însă a fost Vali Sterian, care m-a tras la timp de mânecă şi a zis: “Alo, fata, ai grijă că te duci pe o pantă care nu e aia bună şi dacă te prind că mai apari la televizor cu ce te-am văzut – într-o seară apărusem şi coafată şi nu ştiu cum – te înjur în public!”. Deci ăştia sunt adevăraţii prieteni, cei care nu te lasă să faci compromisuri. A zis: “Tu n-ai nevoie de compromisul ăsta!”. Şi cu toate astea, eu totuşi l-am făcut, într-o anumită perioadă. Nu mi-e ruşine.

Miragecj: Şi v-a ajutat?

Maria Gheorghiu: Da, m-a ajutat, pentru că a fost o perioadă, perioada… Hai să fim foarte clari, eu nu m-am lansat în Cenaclul Flacăra, eu în Cenaclul Flacăra am fost pasageră, am fost în câteva spectacole ale Cenaclului Flacăra şi asta înainte de a se desfiinţa. Eu nu am apucat să-mi fac un nume în perioada aia, pe mine nu m-a lansat Păunescu. E adevărat că a fost prima scenă pe care am cântat. Dacă o să studiaţi arhivele Cenaclului Flacăra, n-o să vedeţi numele Maria Gheorghiu acolo, n-am nici o înregistrare din perioada aia. Eu m-am descurcat singură. După ce am câştigat Festivalul “Om Bun”, am început singură să urc treaptă cu treaptă, nu m-a ajutat nimeni. E adevărat că pentru asta am făcut şi compromisuri, pentru că asta e. La radio se cerea un anumit tip de muzică, la televiziune, pe atunci postul public cerea un anumit tip de piese, pentru că erau emisiunile de divertisment, nu existau emisiuni specializate, mai târziu au apărut şi cele specializate. Doar aşa puteai deschide nişte uşi.

Miragecj: Şi în vremurile actuale, care nici ele nu sunt uşoare, probabil există o mai multă deschidere spre folk, un tânăr ce şanse are?

Maria Gheorghiu: Are mult mai multe decât am avut noi, mult mai multe, pentru că să nu uităm că acum nu mai depindem de televiziuni şi de radiouri, câtă vreme există Internetul. Şansa tinerilor de astăzi se numeşte Internet. Ei nu au voie să facă atâtea compromisuri, nu au dreptul să facă.

Miragecj: Folkul mi se pare un cerc închis. Foarte greu cineva pătrunde, sunt foarte multe prietenii în joc şi sunt foarte multe relaţii. Şi un tânăr pătrunde foarte greu în cercul ăsta.

Maria Gheorghiu: În ceea ce mă priveşte, chiar am conştiinţa cât se poate de curată, pentru că eu, prin toate mijloacele pe care le-am avut la îndemână, am promovat folkul. Chiar şi cel în care n-am crezut 100 %, pentru că am considerat că un tânăr la 17-18 ani încă nu ştie exact ce vrea şi merită o mână de ajutor şi mijloacele necesare. I-am luat să cânte în deschiderea mea în concertele mele. Chiar mi-aduc aminte că şi Alina Manole a venit şi a cântat în deschidere şi Ion Marinescu, pe mulţi i-am adus, pentru că au fost oameni în care am crezut foarte mult şi cred în continuare. I-am adus la radio, am făcut emisiuni cu ei la radio, le-am dat şansa să se exprime şi în emisiunea de televiziune de asemenea i-am adus şi când mi-a stat în putere, când am organizat anumite spectacole, festivaluri, am avut grijă ca pe lângă numele mari, să mai adaug şi unul care e o tânără speranţă, un aspirant la gloria scenei.

Cantafabule: Cum au fost manifestările “Folk fără vârstă”.

Maria Gheorghiu: Da, de asemenea “Folk fără vârstă”, unde am dat credit nelimitat tinerilor şi unii dintre ei chiar au dovedit că au meritat.

Miragecj: Puteţi da nişte nume de folk tânăr bun?

Maria Gheorghiu: Da, Paul Arva, de la Iaşi, cu care am cântat într-o emisiune care se făcea la TVR 2, “Gaz pe folk” şi eu l-am propus. Mi s-a zis:” Ia pe cine vrei din tânăra generaţie” şi bineînţeles că prima mea propunere a fost Paul, pentru că este foarte bun. La fel, este Alina Zaharia, o fată foarte bună.

Miragecj: Da, dar auzim foarte rar de ea. Noi acoperim cam toate concertele din ţară şi recitaluri Alina Zaharia…

Maria Gheorghiu: Nu ştiu ce face. Eu am făcut emisiune integral cu Alina Zaharia.

Miragecj: A fost plecată în Franţa.

Maria Gheorghiu: Mai sunt tineri buni. Mai este Boicu, de la Suceava, pe care l-am avut la “Toamna baladelor”. Foarte bun. Şi chiar folk foarte tânăr, am descoperit un puşti de 10 ani şi am reuşit să fac cu el o emisiune de o oră, pentru că băiatul ăsta ştia foarte bine chitară, cânta 1:1 Clapton, dar nu pentru asta l-am invitat. L-am invitat pentru o compoziţie, la 10 ani a scris un cântec pentru părinţii lui. Vlad Chiurlea, foarte bun, carismatic şi clar. Nu ştiu dacă o să rămână însă în folk, mi-e teamă să nu se ducă spre altceva.

Miragecj: Deci credeţi că folkul are viitor? Are public?

Maria Gheorghiu: Are, iar acum, colindând cu “Folk fără vârstă” prin colegiile bucureştene, gândeşte-te că cel mai greu este să pătrunzi la nivelul ăsta, de elev de liceu, care are la îndemână toate genurile muzicale şi e teribilismul vârstei care duce către alte zone şi către rock şi către house şi către hip-hop şi toate celelalte, care sunt mult mai atractive pentru ei, pentru că frizează mai mult teribilismul decât folkul. Folkul presupune să ai curajul să-ţi expui sufletul.

Miragecj: În acelaşi timp, mai există şi din afară o Tracy Chapman, Jack Johnson, Cat Stevens, e puţin probabil că ei să nu audă. Poate mai puţin Cat Stevens, dar Tracy Chapman sigur ştiu şi probabil şi de-acolo uşor…

Maria Gheorghiu: Da, da, sunt multe nume.

Miragecj: E şi un trend acum, spre sound-ul acustic.

Maria Gheorghiu: Şi bulgarii au barzii lor, nu ştiu dacă ştiţi de barzii bulgari. Mă rog, la ei e o altă chestie, la ei e poezia cântată. Dar între ei există şi folkişti foarte buni. Eu am cântat foarte mult în Franţa şi am colaborat cu artişti francezi şi Franţa de asemenea are folkişti foarte buni.

Miragecj: Până la urmă, ce înseamnă folk?

(pentru a afla ce este folkul big grin  , fiţi pe fază, în curând vom publica partea a doua)

La o poveste cu Maria Gheorghiu (2)

Galerie foto :


Un comentariu
Trimite un comentariu »

  1. Doua poze alb-negru foarte reusite.

Comentariul tau :